quinta-feira, 13 de dezembro de 2012

Pier Paolo Pasolini

O Museu de Arte Moderna, Luce Cinecittà e o Fundo Pier Paolo Pasolini / Cinemateca de Bolonha  apresentam Pier Paolo Pasolini, uma retrospectiva completa comemorando a produção cinematográfica do cineasta. O legado dos  filmes de  Pasolini distingue-se por uma visão infalível, uma composição cinematográfica, e uma variedade estilística de gêneros - muitos dos quais ele reformulou para seus próprios fins, e em tudo que investiu teve seu toque especial.


Teorema (Theorem). 1968. Directed by Pier Paolo Pasolini. Image Courtesy of The Museum of Modern Art.



Museu de Arte Moderna  New York
13 de dezembro de 2012, 05 de janeiro de 2013




Mamma Roma. 1962. Directed by Pier Paolo Pasolini. Image Courtesy of The Museum of Modern Art.

Museum of Modern Art, Luce Cinecittà, and Fondo Pier Paolo Pasolini/Cineteca di Bologna present Pier Paolo Pasolini, a full retrospective celebrating the filmmaker’s cinematic output. Pasolini’s film legacy is distinguished by an unerring eye for cinematic composition and tone, and a stylistic ease within a variety of genres — many of which he reworked to his own purposes, and all of which he invested with his distinctive touch.



Il Vangelo secondo Matteo (The Gospel According to Matthew). 1964. Directed by Pier Paolo Pasolini. Image Courtesy of Comunale d’Arte Moderna, Bologna. Photo: Antonio Masotti.

No entanto, é gênio original de Pasolini para a criação de imagens que evocam as verdades internas de sua própria vida breve que verdadeiramente distingue seus filmes. Esta retrospectiva abrangente apresenta filmes de Pasolini comemorado com impressões recém atingidas por Luce Cinecittà depois de um cuidadoso trabalho de dois anos, muitos mostrados em versões restauradas recentemente. A exposição é organizada por Jytte Jensen, curadora do Departamento de Cinema, o Museu de Arte Moderna, e por Camilla Cormanni e Ruggiero Paola, Cinecittà Luce, com Roberto Chiesi, do Fundo Pier Paolo Pasolini Biblioteca / Film de Bolonha e Chiarcossi Graziella.




II racconti di Canterbury (The Canterbury Tales). 1972. Directed by Pier Paolo Pasolini. Image Courtesy of The Museum of Modern Art.
Yet, it is Pasolini’s unique genius for creating images that evoke the inner truths of his own brief life that truly distinguish his films. This comprehensive retrospective presents Pasolini’s celebrated films with newly struck prints by Luce Cinecittà after a careful work of two years, many shown in recently restored versions. The exhibition is organized by Jytte Jensen, Curator, Department of Film, The Museum of Modern Art, and by Camilla Cormanni and Paola Ruggiero, Luce Cinecittà; with Roberto Chiesi, Fondo Pier Paolo Pasolini/Cineteca di Bologna; and Graziella Chiarcossi.



Il Fiore delle Mille e una notte (Arabian Nights).1973-74. Directed by Pier Paolo Pasolini.  Image Courtesy of The Museum of Modern Art.

(Nascido em Bolonha, 1922-1975) Pasolini obras cinematográficas correspondem aproximadamente a quatro períodos da vida do artista social e politicamente comprometidos do. "O Cinema Nacional Popular" começou com a sua estreia, Accattone (1961), que imediatamente fez um nome para ele como um cineasta de talento prodigioso.


La ricotta. 1962-63. Directed by Pier Paolo Pasolini. Image Courtesy of The Museum of Modern Art.

Pasolini’s (b. Bologna, 1922-1975) cinematic works roughly correspond to four periods in the socially and politically committed artist’s life. "The National Popular Cinema" commenced with his debut, Accattone (1961), which immediately made a name for him as a filmmaker of prodigious talent.


Edipo Re (Oedipus Rex). 1967. Directed by Pier Paolo Pasolini. Image Courtesy of The Museum of Modern Art.


Este foi seguido por Mamma Roma (1962) e uma série de filmes de quadrinhos episódicas - incluindo falcões e Pardais (1966), A Terra vista da Lua (1966) - contendo quentes, retratos honestos de pessoas que vivem à margem da sociedade, e culminou com o Evangelho A magistral Segundo Mateus (1964). Marcando-o como um pensador provocativo e artista audacioso com uma visão intransigente, período médio de Pasolini é freqüentemente chamado de "Cinema do impopular", em que suas representações excoriating da burguesia emprestou imediatismo apaixonado de filmes como Teorema (1968), Porcile (1969), e uma interpretação moderna de Medéia (1969).





Salò o le 120 giornate di Sodoma (Salò or the 120 Days of Sodom). 1975. Directed by Pier Paolo Pasolini. Image Courtesy of The Museum of Modern Art.

This was followed by Mamma Roma (1962) and a number of episodic comic films — including Hawks and Sparrows (1966); The Earth as Seen from the Moon (1966) — containing warm, honest portraits of people living on the fringes of society, and culminated in the masterful The Gospel According to Matthew (1964). Marking him as a provocative thinker and audacious artist with an uncompromising vision, Pasolini’s middle period is frequently termed "The Unpopular Cinema," in which his excoriating depictions of the bourgeoisie lent passionate immediacy to films like Teorema (1968), Porcile (1969), and a modern interpretation of Medea (1969).



La terra vista dalla luna (The Earth as Seen from the Moon). 1966. Directed by Pier Paolo Pasolini. Image Courtesy of The Museum of Modern Art.

A retrospectiva filme é acompanhado por uma série de eventos que homenageiam carreira multifacetada de Pasolini. Em 14 de dezembro, uma noite de recitais de conhecidos atores italianos e americanos destaca realizações de Pasolini como um ensaísta aclamado, poeta amado, e compositor. Em 16 de dezembro, MoMA PS1 hospeda um programa de apresentações de artistas contemporâneos inspirados por Pasolini.



Uccellacci e uccellini (Hawks and Sparrows). 1965-66. Directed by Pier Paolo Pasolini. Image Courtesy of The Museum of Modern Art.

The film retrospective is accompanied by a series of events that pay tribute to Pasolini’s multifaceted career. On December 14, an evening of recitals by well-known Italian and American actors highlights Pasolini’s accomplishments as an acclaimed essayist, beloved poet, and composer. On December 16, MoMA PS1 hosts a program of performances by contemporary artists inspired by Pasolini.


Il Decameron (The Decameron). 1971. Directed by Pier Paolo Pasolini. Image Courtesy of The Museum of Modern Art.

Uma mesa redonda sobre o seu legado artístico terá lugar em 12 de dezembro na Casa Zerilli-Marimo, New York University, e em 13 de dezembro, o Instituto Italiano de Cultura organiza um seminário intitulado • Pasolini: Um escritor para o Novo Milênio •, com um painel de especialistas, moderado por Fabio Finotti, e um lançamento de livro de Pier Paolo Pasolini, Meu próprio cinema, uma antologia, incluindo entrevistas, histórias, notas de jornal, textos preliminares, sujeitos, e roteiros de arquivos de Pasolini, editado por único Pasolini herdeiro Graziella Chiarcossi, com a colaboração de Roberto Chiesi (Fondo Pasolini / Cineteca di Bologna) e publicado pela Cineteca di Bologna e Cinecittà Luce.



Porcile (Pigsty). 1969. Directed by Pier Paolo Pasolini. Image Courtesy of The Museum of Modern Art.

A roundtable discussion about his artistic legacy will take place on December 12 at Casa Zerilli-Marimò, New York University, and on December 13, The Italian Cultural Institute hosts a seminar titled •Pasolini: A Writer for the New Millennium•, with a panel of experts, moderated by Fabio Finotti, and a book launch of Pier Paolo Pasolini, My Own Cinema, an anthology including interviews, stories, journal notes, preliminary texts, subjects, and screenplays from Pasolini’s archives; edited by Pasolini’s sole heir Graziella Chiarcossi, with the collaboration of Roberto Chiesi (Fondo Pasolini/Cineteca di Bologna) and published by Cineteca di Bologna and Luce Cinecittà.



Comizi d’amore (Love Meetings). 1963-64. Directed by Pier Paolo Pasolini. Image Courtesy of The Museum of Modern Art.

MoMA PS1 apresenta Saló ou os 120 Dias de Sodoma, Teorema, e Medéia como contínuas instalações cinematográficas funcionar durante todo o filme retrospectiva. Abertura em 15 de dezembro, uma Localização abriga uma exposição galeria que reúne mais de 40 desenhos e pinturas raramente exibidas por Pasolini do Pier Paolo Pasolini Fondo participações no Contemporaneo Archivio Alessandro Bonsanti no Scientifico Gabinetto Letterario Vieusseux em Florença, Itália.



Appunti per un’Orestiade africana (Notes for an African Oresteia). 1970. Directed by Pier Paolo Pasolini. Image Courtesy of The Museum of Modern Art.

MoMA PS1 presents Saló or the 120 Days of Sodom, Teorema, and Medea as continuous cinematic installations running throughout the film retrospective. Opening on December 15, Location 1 hosts a gallery exhibition bringing together over 40 rarely exhibited drawings and paintings by Pasolini from the Fondo Pier Paolo Pasolini holdings in the Archivio Contemporaneo Alessandro Bonsanti at the Gabinetto Scientifico Letterario Vieusseux in Florence, Italy.



Accattone (The Scrounger). 1961. Directed by Pier Paolo Pasolini.  Image Courtesy of The Museum of Modern Art.

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